En grådisig förmiddag på Lysekilsbanan. Slutsignalkontroll (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, måndag, januari 20, 2020, 15:58 (33 dagar sedan) @ Leif B


Det viktigaste med det vita skenet framåt var att tågklareraren på nästa station kunde avgöra att hela tåget ankommit, innan hen anmälda "Tåg in" till föregående station. En helt livsviktig kontroll före tåg med genomgående tryckluftsbroms som går i nödbroms om man tappar vagnar. HJP och Karlsson diskuterar i annan gren av tråden om när det vita skenet framåt blev onödigt.

Inte bara tkl - även förare/biträde skulle kontrollera att allt var med (i varje fall är den punkten med i MRO SÄO och med tanke på varifrån den kommer så...)

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum