Fortsatt resa norrut på SbÖN 1975 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Wednesday, January 22, 2020, 22:35 (1554 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Bilden som visar tågmötet i Storsund borde alltså vara tagen innan bilden med tåget vid signalen. Om ni nu inte hade något annat hyss för er såsom att växla med tåget innan tågmötet.

Oj, nästan 45 år senare har jag ingen förklaring till detta. Bilderna är inskannade i den visade ordningen vilket på inget vis utesluter att jag kan ha stoppat in dem i skannern i omvänd ordning.

Frågan om växling får mej dock att tänka på ett par bilder i tredje delen:
[image]
Det första mötet går in på det vänstra spåret (i mötestågets färdriktning) medan det andra går in på högerspåret. Rälsbussen måste här ha gjort en växlingsrörelse, det är ingen tvekan om att bägge bilderna är tagna i södra änden av stationen, syns på signaltavlorna. Har heller här inget minne av hur det hela gick till men väntade mej i detta fall att någon skulle undra...

Tillbaka till Storsund, mötet med 901 skulle enligt vad jag skrivit i tidtabellen skett i Järneträsk. Kan man ha velat ha in rälsbussen på sidospåret inför mötet och därför just ha kört fram denna till utfartssignalen för att sedan backa tillbaka på sidotågväg? Spekulation, men skulle kunna förklara ordningen på bilderna.


Hela tråden: