"Tillåten överlast"? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, January 23, 2020, 14:19 (1547 dagar sedan) @ Bobo L

Hittade svaret på ritning: Mbr 71927 daterad 21/8 51
BJ
[img]images/uploaded/202001230751245e29507c2134d.jpg[/img]


"Tillåten överlast"?

Om det finns regler för hur mycket man får överlasta en godsvagn när den står stilla får fordonskunniga svara på, men vad ni än får göra med vagnen i verksta´n så gäller bantekniska föreskrifter ute på järnvägen.

Två begränsande regler finns, den om stax (största tillåten axellast) och den om stvm (största tillåtna vikt per meter). Dessutom reglerna om lastning mm.

Stax är lätt att förstå. Om en bana har stax 20 får ingen axel på en vagn ha större axellast än 20 ton, vilket för en tvåaxlig vagn ger att den får väga max 40 ton. Dessutom ska vagnens axlar ha så nära som möjligt samma axellast, och hjulen på en och samma axel ska också bära lika vikt. Ingen snedlastning, vare sig på längden och tvären!

Alltså, i detta fallet: Last + tara = 40 ton. Enkelt.

Vissa banor har olika stax för olika salags fordon, och oftast med olika villkor om tex sth mm. Idag har ju vissa banor med tunga industritransporter stax 30 för vissa vagnstyper men då med tex begränsad sth.

Stvm kan vi strunta i just nu, den är krångligare att hantera och anges ju dessutom inte på vagnarna.


Så till slut: Vad tusan är "tillåten överlast" för nått?

Är inte då E märkning (dvs Stax 30) dagens variant av tillåten övervikt ?

"Tänker högt"

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: