Bild på femskens dvärgsignal -- f.d. utfartsdvärgsignal (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Thursday, January 23, 2020, 18:32 (1552 dagar sedan) @ Anders_W

På den andra bilden i det här inlägget, som är tagen 1963, ser man i nedre högra hörnet en av de femskens dvärgsignalerna.

Jag kan inte uttyda färgen hos det femte skenet, men det är förmodligen vitt.

Nej, vad jag kan se är detta dvärgsignal 59vc på spår 8 på Göteborg C, med grönt tilläggssken 27v/31v/39v. Det stämmer med växeln till vänster om loket, korsningsväxeln bortom loket och spårkorsningen snett uppåt höger, jmf den här ritningen hos Gunnar Ekeving. Fast, sedan ritningen gjordes är det gröna tillsatsskenet -- i samband med övergången i säo-1959 från principen 'vägsignalering' till principen 'hastighetssignalering' -- flyttad från höger till vänster. Och signalen står till höger om sitt spår, vilket inte ritningen visar, men jag tror att en instruktionsritning som denna inte visade vilken sida om spåret som signalen stod på. (Se t.ex. dubbelspåret mellan Gubbero och Almedal på ritningen. Jag tror knappast att signalerna för det högra spåret var placerade mellan spåren, utan till höger om det.) Och plattformen mellan spår 7 och 8 är uppenbarligen förlängd, jämfört med ritningen.

En dvärgsignal med grönt (gröna) tilläggsken och med placering som denna i början av en utfartstågväg kallades i Säo mellan 1934 och 1959 för utfartsdvärgsignal.

Genom säo-1973 blev alla dvärgsignaler med grönt tilläggssken försedda med en utanpåliggande röd ljusöppning och blev sedan kallade huvuddvärgsignal, vilket ju är dagens benämning.
/up


Hela tråden: