BR 41 pannor (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, January 23, 2020, 21:37 (1527 dagar sedan) @ Bobo L

Åhå, tack för bilderna! Intressanta att titta på!

1)
Var alltså 41 och 42 kol- resp oljeeldade versioner av samma lokkonstruktion?

2)
Hur ser man om maskinen var renoverad och försedd med reko-panna? Jag antar att "reko" kommer av "rekonstruktion" enligt tyskarnas dille på att förkorta ord och uttryck?

Det jag ser som förefaller vara skillnad är hur främre delen av ramen närmast bakom buffertbalken är utformad. Fast det är kanske skillnad mellan olika tillverkningsserier snarare än följd av pannbyte?

3)
Var Br 41 och/eller 42 förlaga för Br 52? Om så, vari består skillnaderna mellan 41/42 och 52?

Den ursprungliga pannan hade 20 bar panntryck. Emellertid var stålet (St47K) pannorna var byggda med åldringsbenäget. Panntrycket sänktes till 16 bar.

Loken kunde användas med 18 alternativt 20 ton axellast. Se [size=large][b][link=https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9070079,page=1]Länk[/link][/b][/size]

I mitten på 1960-talet bodde jag i Bremerhaven. På söndag eftermiddagarna var rundlokstallet i Bremerhaven-Gestemünde fullt med 41:or. De användes bl a för malm-, fisk- och biltåg. En gång stod jag i Bremen Hbf när ett malmtåg nalkades norrifrån med ca 40 km/h. Precis vid banhallens början stängdes regulatorn och tåget rullade genom banhallen. Så fort skorstenen var fri från banhallen öppnades regulatorn och ångslagen dånade.

[size=large][b][link=https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_41]Länk[/link][/b][/size]


Hela tråden: