Ett par bilder på loktypen (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Thursday, January 23, 2020, 22:21 (1552 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Åhå, tack för bilderna! Intressanta att titta på!

1)
Var alltså 41 och 42 kol- resp oljeeldade versioner av samma lokkonstruktion?

2)
Hur ser man om maskinen var renoverad och försedd med reko-panna? Jag antar att "reko" kommer av "rekonstruktion" enligt tyskarnas dille på att förkorta ord och uttryck?

Det jag ser som förefaller vara skillnad är hur främre delen av ramen närmast bakom buffertbalken är utformad. Fast det är kanske skillnad mellan olika tillverkningsserier snarare än följd av pannbyte?

3)
Var Br 41 och/eller 42 förlaga för Br 52? Om så, vari består skillnaderna mellan 41/42 och 52?


1) Från början var det BR (littera) 41 som togs fram av Deutsche Reichsbahn Gesellschaft före andra världskriget. Originalpannorna var byggda av en visserligen stark stålkvalitet, men som visade sig inte vara åldersbeständig. Båda tyska järnvägsförvaltningarna efter kriget måste därför rekonstruera loken med nya pannor. På DB byggdes ett antal av loken om för oljeeldning. De koleldade fick sedan litt 041 och de oljeeldade 042.

Många 041 behöll originalpannorna till slutet. De såg Reichsbahnaktiga ut och hade kvar den lutande plåten framför/under sotskåpsluckan. De ombyggda fick modernare utseende med buffertlyktorna uppflyttade till under gångborden och breda dubbelväggiga skorstenar.
[img]images/uploaded/202001232118075e2a0d8f97c55.jpg[/img]
Här har jag fotograferat 042 320 i Rheine i maj 1975.


2) Rekopannan på de östtyska loken känns lättast igen genom den kantiga "lådan" framför skorstenen som är förvärmare.Inga av DR:s lok byggdes om för oljeeldning.

3) BR 41 har inget med BR 52 att göra. BR 52 utvecklades ur BR 50 som man förenklade i olika avseenden för att tillverkningen skulle kräva färre mantimmar och mindre av strategiska material.


Hela tråden: