Jag behöver hjälp! (Järnväg allmänt)

av Martin Långström, Friday, January 24, 2020, 19:30 (1526 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag har hittat ett foto som jag inte har tagit själv, och undrar vilken station det kan vara?
Jag kan konstatera att det är ett nattåg eftersom vagn tre och fyra från loket är litt. WL1. Dessa tillverkades åren 1964-1965, så fotot är taget då eller senare.
På sträckan Boden-Ånge är plattformarna raka, utom i Långsele där de är lite böjda i norra änden. Tunnelbanevagnen till vänster om loket tillverkades väl på Hägglunds i Örnsköldsvik, eller hur? Då är den förmodligen på väg från (Övik-) Mellansel till Ånge f v b till Stockholm. Så jag sätter en slant på Långsele. Där blev det ibland av/tillkoppling av vagnar i Norrlandstågen, och på bilden står växlingspersonal mellan lok och vagn för att utföra detta. Gissar på växling i norra änden på ett tåg på väg söderut. Vagnarna kanske ska flyttas över till eller kommer ifrån tåget till höger. Är jag ute och cyklar, eller vad säger expertisen?
Ett årtal också vore mumma! :-)

[img]images/uploaded/202001241711365e2b254808230.jpg[/img]


Tja, av tunnelbanevagnen till vänster att döma så är bilden tagen 1971 eller senare, det ser ut att vara en grön C6 med destination Ropsten

Definitivt 70-tal, då det är gummibälg på vagnen till höger.

Det är dessutom biträde på loket, så det är innan biträden slopades (kommer ej ihåg när just nu).


Hela tråden: