Korrekta äldre slopningsdatum och beslutet att avveckla beredskapsångloken (Fordon: allmänt)

av Sid, Sunday, February 01, 2009, 15:12 (5534 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vid äldre slopningar(1960 tal samt tidigt 1970 tal)finns som jag uppfattat åtminstonde tre definitioner av slopningsdatum:

1 Datum för Da beslutat om avregistrering från driftfordonsparken.
2 Datum fr.o.m vilket fordonet officiellt anses vara avregistrerat, vanligtvis 1 i månad). Detta datum är det som verkar ha angivits i t.ex tidningen Tåg.
3 Datum för Ma beslut om slopning.

Vad kan anses vara mest korrekt? Önskar synpunkter för att undvika olika definitions tolkningar och oklarheter att tolka olika källor.
I egna interna sammanställningar går det bra att ange källan enligt t.ex ovan. Men om materialet sprids blir det knepigare och det är lätt att olika uppgifter från olika källor sprids, även om det inte är felaktiga uppgifter utan beror på vilken ursprungskälla uppgiften kommer ifrån.

Ser t.ex även att "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" verkar ha använts sig av definition 1 eller 2 (t.ex E4 1829 som slopades 1971-02-02 enligt Ma och troligen 1970 enligt definition 1 eller 2). En stor mängd ånglok slopades just 1971-02-02 enligt Ma och torde i likhet med 1829 avregistrerats/slopats tidigare enligt definition 1.

Ett annan oklarhet är när beslut fattades att officiellt avveckla/slopa beredskapsångloken. Jag har en allmän skrivelse (ej beslutsskrivelse)som anger 1991. Men jag har även sett andra årtal. I LOK:s nya bok "SJ ånglok" skriver LOK 1992. Vi som var med på olika håll då minns att processen drogs igång på allvar våren 1990 då beredskapsångloken som då stod i Mellansjö grusgrop, Jansjön och Gräsberg sades just blivit slopade. Det sades då att detta var första steget i en avveckling av alla kvarvarande beredskapsånglok.

Vad säger kunniga som Ulf Diehl, Anders Jansson, Stig Lundin, Sid m.fl?

Själv använder jag definition 2 i första fall, när det gäller slopningsdatum, det verkar ha använts till de flesta motordrivna SJ fordon, samt en del personvagnar, i andra hand definition 1 eller 3 till jag får fram uppgifter om definition 2.
Definition 2 känner man oftast igen om man skrivet ut hela datumet, men 1 och 3 kan vara svårare att skilja, då det också sällan anges källa till slopdatumet.
Mvh/Sid


Hela tråden: