Mot Kiruna och sedan söderut 1975 (del 3) (Järnväg allmänt)

av Arne, Saturday, January 25, 2020, 00:48 (1553 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

[image]
Jokkmokk och Geografiska polcirkeln, undrar om jag inte skrev fel på malmbanan i föregående del, borde varit endast "Polcirkeln"(?)


Du skrev helt korrekt Geografiska polcirkeln på Malmbanan i föregående del.
Vid tidpunkten för din resa hette hållplatsen på Malmbanan Geografiska polcirkeln (Gpc). På Malmbanan fanns då även stationen Polcirkeln (Pc) belägen en kilometer norr om hållplatsen Geografiska Polcirkeln (Gpc). Senare slopades hållplatsen Geografiska Polcirkeln (Gpc) på Malmbanan. Den plats som visas på Inlandsbanebilden var inte formell trafikplats vid tidpunkten för din resa men när Inlandsbanans trafik mer och mer inriktades på turister gjorde man en formell trafikplats även här och eftersom namnet Geografiska Polcirkeln hade blivit ledigt och inte längre fanns på Malmbanan så infördes den formella hållplatsen med namnet Geografiska Polcirkeln (Gpc) på denna plats på Inlandsbanan. Efter några år började Tågkompaniet att på tidigt 2000-tal köra turisttåg på Malmbanan som skulle göra uppehåll vid platsen för den gamla Geografiska polcirkelns hållplats på Malmbanan. Då återinfördes det en trafikplats där på Malmbanan med det samiskklingande namnet Nuorttagievlle (Nte) som om jag ska våga mig på en översättning ungefär betyder Den norra cirkeln.
Polcirkeln (Pc) finns kvar än idag som mötesstation (driftplats med modern terminologi) och mötesspåret där har förlängts varför Nuorttagievlle (Nte) nu är ett hållställe inom Polcirkelns driftplats gränser. Hållställe med dagens terminologi är det som tidigare kallades hållplats inom en stations gränser.
Så du skrev alltså helt korrekt Geografiska Polcirkeln på Malmbanan men det namnet har alltså numera flyttat till Inlandsbanan.

[image]
Tellejåkk och Moskosel


Det har ju redan konstaterats att bilden är från Piteälvsbron och inte Tellejåkk. Jag vill bara bekräfta att Piteälvsbron är korrekt. Bilden är tagen på norra sidan av bron där bomfällning görs innan tåget kör över bron.

Tack för intressanta fakta. Man lär sig verkligen mycket nyttig information här i den historiska vagnen. Jag passar på att ställa en fråga också. På bilden av rälsbussen vid geografiska polcirkeln syns en snedställd 'träkil' (?) vid varannan sliper. Är det något slags extra stöd för rälen men i så fall varför just här. Räcker inte den vanliga rälsspikningen?


Hela tråden: