Ett par detaljer (Järnväg allmänt)
[img]images/uploaded/202001250948475e2c0eff698d1.jpg[/img]
Malmtåg med 043 + 044 i Rheine 1972
[img]images/uploaded/202001250955035e2c1077e687a.jpg[/img]
2000 tons malmtåg med ett 043 strax norr om Rheine 1976
[img]images/uploaded/202001250957265e2c11065bdb4.jpg[/img]
Det gick även koleldade 44:or blandat med oljeeldade. Här 044 384 i Rheine 1972.
Det är en petitess, men jag vill minnas att malmvagnarna vägde 80 ton och att det var 50 stycken i 4.000-tonstågen. Det var nog bara 20 tons högsta axellast på banan (då i alla fall).
Så vill jag mena att det var mest oljeeldade "44:or", alltså BR 043, som drog malmtågen. Oljeeldade "41:or", alltså 042, kunde också förekomma i malmtågen men inte i samma omfattning. De var ju inte riktigt lika starka som 043:orna, eftersom de hade större drivhjulsdiameter (1600 mm mot 1400) och lägre adhesionsvikt (75 ton mot 96 ton). BR 043 var ju tiokopplade, 042 åttakopplade.
043-orna var trecylindriga, vilket man hörde på takten på ångslagen med sex ångstötar per drivhjulsvarv. 042:orna var tvåcylindriga.