Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Mattias Jansson, Sunday, January 26, 2020, 11:23 (1523 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Apropå de klassiska motorvagnssätten Xoa5/X5 och Xoa8/X8 så undrar jag om det finna några sådana tåg bevarade – och även körbara – hos SJVM eller någon museiförening? Om inte så undrar jag varför man inte bevarat något X5-/X8-sätt i användbart körbart skick? Inte kan det väl ha varit utrymmesbrist som är skälet till att inte kunna behålla dessa fyra- respektive trevagnssätten? ;-)


I själv verket såldes tre stycken, 2 X5 och en X8 till i tur och ordning BJs, SKÅJ och mfGDJ: det var trots allt mer än 30 år sedan så jag minns inte allt snack som gick den gången, men jag åkte 216 med BJs till Hjulmarknaden 1984 eller 1985.
En X8 förolyckades så svårt i Ängebacken mellan Öxnered och Uddevalla 1977 att halva sättet skrotades på plats och de två andra stod kvar i Åmål i några år. I Ljung 1982 brann en del till upp och efter det fanns ingen möjlighet att få ihop ett "korrekt" sätt. Det fanns möjligen någon ide om att pussla ihop ett komplett sätt, men därav blev intet.
En del trodde kanske att mfGDJ köpte de kvarvarande delarna för att rusta upp dem; andra har sagt att de gjorde bedömningen att de kunde dra in en hacka till föreningens övriga verksamhet genom skrotningen. Jag vet inte vad som är sant, men den skars ned i Falun och Grängesberg åren därpå. (Båda kan dessutom vara sant, man kan ha haft en ambition som man efterhand insåg var en fullkomligt övermäktig t ex.)

En X5 (218) försvann till X15-projektet, och 217 och/eller 219 förolyckades också så att man där plockade ihop en fungerande. Denna hybrid slopades och skrotades så när som på en del i mitten av 80-talet.

Återstår då 216 som gick till BJs och 221 som SKÅJ tog hand om, liksom den överblivna X5(A) 217. Efter bara ett par år gick 216 vidare till Dellenbanan, men föreningen hade uppenbarligen inte resurser att fixa till en så stor motorvagn, så 2006 kom den till Örnsköldsvik. De herrarna gjorde nog vad de kunde men insåg till slut att det var chanslöst så 2012 skrotades hela 216 hos Stena i Örnsköldsvik.

Så nu finns som redan nämnts i annat svar 221 samt en ytterligare ändvagn kvar hos SKÅJ. Det skulle vara fantastiskt att få se den rulla igen, eller åtminstone kunna visas upp, men vi får väl se, hela branschen dras med väl begränsade resurser , både ekonomiska och personal.


Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad

Det där låter vagt bekant nu när du säger det, minns du vilket år det var?
Sedan såg jag att jag glömt nr 220, som slopades 1984, såldes till en skrotfirma i Rättvik två år senare och omsider skrotades där


Hela tråden: