Rangerade vagnar på rangerbangårdar (Järnväg allmänt)
Jag saknar Helsingborg i din uppräkning!
Ja! Den tycks 1996 organisatoriskt ha varit "underbangård" till Malmö, om än med några egna tågbildningar. Minns jag fel?
Som nämnts utredde SJ trafikekonomiska kurs 1971/72 en central godsbangård i Skåne: Nordväst om Eslöv, nära dagens och gårdagens Marieholm. Tyvärr rymdes den aldrig i någon investeringsbudget. Man fick nöja sig med organisatoriska åtgärder på befintliga två Skånebangårdar.
Infrastrukturförvaltare och tågoperatör definierar "rangerbangård" olika. Den förre ser till bangårdstekniken, den senare till bangårdens ställning i "rangerpyramiden". Rangerar f ö fjärrtåg någon annan operatör än Green Cargo? Eller kör bara de enklare systemtågen?
Hur många av de uppräknade bangårdarna hade en växlingsrygg ?
Enklast är att förteckna dem UTAN "vall", utan med traditionell s k planväxling: Vännäs, Kil,
Kristinehamn, Alvesta, Eslöv och Ystad. Rätta gärna!