Korrekta äldre slopningsdatum... Men... (Fordon: allmänt)

av Conny sernfalk, Sunday, February 01, 2009, 17:29 (5534 dagar sedan) @ kurt g möller

...Conny, har detta så himla stor betydelse egentligen??

All erfarenhet visar ju att angivna tidpunkter ofta inte stämde alls i praktiken - i extrema fall kunde det skilja ett Å R mellan beslut och åtgärd/motåtgärd (alltså återtagande i tjänst m m)...

Tja du Kurt ... det beror väl på från vilket perspektiv man ser det.......

Visst har du rätt att det ibland återtogs avregistrerade och slopade lok i tjänst... Of2 loken har nämnts.... Någon S1:a o.s.v ... Kan dock tänka mig att i det välorganiserade Sverige finns orginaldokument arkiverade för även detta.

Det är säkert ännu mer obegripligt för en utomstående person som forskar för att rädda världens ozon skikt och mota klimathöjningen, hur någon kan engagera sig i sådana här petitesser.

Å andra sidan ska man kartlägga, inhämta uppgifter, forska och sammanställa data om enskilda lok (vilket i sig är ett arbete som man borde ha en längre livslängd för) detta krävs det avgränsningar, struktur o mål m.m. Och att hantera/ ta ställning till motstridiga uppgifter för att undvika att felaktiga sprids vidare.
Det är ett gammalt fenomen i denna branch att det florerar uppgifter från olika källor (2-3-4:e hand)som säger olika saker. I min fråga handlar det mer om hur andra tunga namn i branchen använt sig av grundkällorna (Tack Sid för svaret).
Ev avvikelser från grundbesluten är en helt annan sak.
Det är väl en en slags intresseskada man har att begripa och strukturera uppgifterna som även motsvarar grundläggande validitet för forskning och uppgiftsinsamling.

God kväll... Dags för att sluta gå igenom Gamla dokument som är 60 år gamla och gå på bio istället. Allt är inte gammeltåg och gamla slopningsskrivelser :-)


Hela tråden: