Svanskog 1966: Semaforen? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hugo K, Sunday, January 26, 2020, 23:35 (1544 dagar sedan) @ David Sohlberg

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)?


Infart från Åmål Ö.

Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?


Ja. En fd t-semafor som fått ena vingen plockad efter att trafiken norr om Svanskog lagts ned i mitten av 1950-talet.

Och på vilket barbariskt sätt man gjort det! Semaforen på bilden verkar vara av den gamla sorten med bara en lykta som lyser genom båda vingarnas lyktglas. Rena envingade (och två- och trevingade semaforer för den delen) byggdes med lyktan och vingarna på "samma" sida av masten. Semaforvingarna pekade åt vänster och därför satt även semaforlyktan till vänster om masten så den kunde lysa genom de glas monterade på semaforvingen. Det röda lyktglaset satt i vingen och det gröna hängde under. På så sätt skiftades lyktglasen när vingen fälldes upp i körställning. På T-semaforer med bara en lykta kom dock det gröna lyktglaset att fästas på ovansidan av vingen på den sida där semaforlyktan hamnade på höger sida av masten. När vingen på vänstersidan av masten åkte upp så åkte istället det gröna lyktglaset ner och hamnade framför lyktan.

Var ska jag komma med detta kan man då undra? Jo! På bilden har den gamla semaforvingen som hade de färgade linserna på "fel" sida bytts ut mot en standardvinge som är anpassad för master med semaforlyktan på vänster sida av masten. Detta verkar man dock ha löst genom att bulta(?) fast linshållarna på armen till vingens motvikt! Resultatet blir att hålet där det röda lyktglaset egentligen skulle sitta gapar tomt...

Bara en notering ;-)


Hela tråden: