Det här med att slå på hjulringar (Fordon: allmänt)

av morrgan, Sunday, February 01, 2009, 18:44 (5555 dagar sedan) @ Arne

Jag undrar hur vanligt det är med att knacka/slå på hjulringar för att upptäcka fel? Nu har jag den senaste tiden sett flera exempel på denna rutin i TV-program från Vietnam och Transsibiriska järnvägen. Här hemma har jag inte varit med om att någon gått utmed tåget och systematiskt knackat på tåghjulen sedan hedenhös ;-) och det vore därför intressant om någon kan kommentera den här tidigare praxisen.

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)

Man knackar hjulen för att kolla att inte det är några lösa hjulringar. Är klangen ren så sitter de fast, är den dov eller annorlunda så finns det risk för lös hjulring.
För övring skall hjulknackaren med sina vana ögon se så att det inte finns några andra brister på tåget, t. ex .tunna eller trasiga bromsblock.

morrgan


Hela tråden: