Svanskog 1966: Semaforen! (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans B Keller, Tuesday, January 28, 2020, 03:36 (1544 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)? Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?


Som redan har nämnts i tråden torde detta vara en f.d. T-semafor som har blivit av med sin ena vinge, sannolikt i samband med att banans fortsättning mot Årjäng lades ner 1954.

Envingade enkelsidiga semaforer med placering inne på stationsområdet vid stationshuset har funnits på några ställen. Några exempel: Fagerhult vid f.d. Mönsterås järnväg till 1959; Burgsvik vid f.d. Gotlands järnväg till 1960; Böda och Ottenby vid f.d. Ölands järnväg till 1961. Dessa är ju alla smalspårsstationer. Enda av mig hittills kända normalspårsstation med envingad enkelsidig semafor vid stationshuset är Mölle vid Höganäs-Mölle järnväg, och det var långt tillbaka i tiden. (Den var dessutom ett specialfall, placerad som den semaforen var bortom den stoppbockar som utgjorde infartstågvägarnas slutpunkt på denna säckstation.)

Att Svanskog, såsom varande en normalspårsstation, också hade en envingad enkelsidig infartssignal vid stationshuset ända till 1966, det var verkligen kul att få veta.

Säo-1959 tillät att infartssignaler kunde vara uppsatta innanför yttersta växeln. De flesta sådana fall var nog T-semaforer, men det förekom alltså också enkelsidiga semaforer innanför yttersta växeln. I båda dessa fall gick stationsgränsen omedelbart utanför yttersta växeln, men det fanns också en särskild regel som sa att ankommande tåg inte fick passera en punkt 100 m utanför yttersta växeln om infartssignalen inte visade "kör" -- det fanns alltså en slags "stoppgräns" där, men den var inte utmärkt av något.

På dagens museijärnvägar finns det en s.k. stationsgränstavla för sådana här fall, placerad 60 - 100 m utanför yttersta växeln. Den markerar alltså inte bara "stoppgränsen", utan också stationsgränsen anses gå vid tavlan.
/up

==========
Svanskog var enda stn på ÅmÅJ med T-semafor.
Ändrades till enkelvingad 1955 då linjen till Årjäng revs upp.
Semaforen togs sedan bort helt 1967.

JÅÅJ erhöll 1977 från NKlJ som gåva den T-semafor som stått vid växeln till
Dingelsundets transformator på linjen till Skoghall. Den låg då upplagd
vid sidan av linjen sedan några år. Efter flera års lagring vid Näs så sattes den
upp på den gamla semaforens plats framför stationshuset i Svanskog.
Dess vingar är av en äldre modell än originalets, och har skåror i sig.

Ytterligare en semafor, envingad, fanns kvar till 1967. Det var infartssemaforen
till fd Åmål Ö. Den stod söder om lokstallet på höger sida om linjen. Semaforen
var röd/vit-målad till slutet och var ständigt ställd i läge klart in. Manövrering
hade alltid gjorts lokalt.

Övriga semaforer vid ÅmÅJ var envingade med linmanövrering och fanns vid
Hallanda 3 st, Sillerud 2 st och infart till Årjäng./HBK


Hela tråden: