En fråga om bildstorleken i jvmv2-forumet (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Thursday, January 30, 2020, 01:14 (1520 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Har tre frågor gällande Järnvägsmuseets bilder på DigitaltMuseum;

1. Tidigare gick det relativt enkelt att länka en bild från Samlingsportalen till Järnvägshistoriskt forum men nu kan jag inte klura ut hur jag skall göra från DigitaltMuseum. Är det så enkelt att möjligheten inte längre finns nu när bilderna ligger på DigitaltMuseum?

2. Det fanns en funktion på Samlingsportalen som gjorde att man kunde välja att se "senast inlagda bilder", hittar ingen motsvarande funktion på DigitaltMuseum, gör jag fel?

3. Relaterat till fråga 2, läggs det inte längre upp några nya bilder från Järnvägsmuseum, har verksamheten stannat av och i så fall varför?

Ola Ahlström
Malmö

När nu ändå det postats en fråga om bildvisningen här i Järnvägshistoriskt forum (JVMV2) har jag en praktisk följdfråga. Varför verkar det numer vara så att man måste skrolla flertalet bilder i sidled för att man ska kunna se hela bilden. Jag tror mig inte minnas att det var så här förr i tiden, dvs. före det att forumet införde möjligheten att ladda upp egna bilder direkt till JVMV2.

Eller minns jag fel och det alltid varit så här med breddstorleken på forumets postade bilder?! Jag har valt en normalstor storlek på inläggstexterna på min dators bildskärm men då blir alltså bredden på bilderna för stor så att jag måste skrolla i sidled för att se allt. Alternativt kan jag minska på bildens storlek men då blir textgraden lite för liten - och mer svårläst.

Jag kan också välja att högerklicka på bilden och välja [b]Visa bild[/b] för att kunna se hela bilden direkt på datorskärmen. Men det blir då en extra åtgärd och därför ett irritationsmoment när jag besöker det Järnvägshistoriska forumet. Till saken hör att jag inte har det här problemet på de andra forum jag besöker som exempelvis Postvagnen.

Vad kan göras åt saken? Finns det någon inställning jag själv kan göra för att i Windows 10 och Firefox av senaste version minska bildstorlekens bredd men ändå behålla min lättlästa normala textgrad hos inläggen? :-)


Hela tråden: