Det här med att slå på hjulringar (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson., Sunday, February 01, 2009, 22:04 (5535 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du menar väl att bara för att klangen är dålig behöver inte hjulringen vara lös?

Exaktemente!

finns där någon annan primär koll för att utröna (förutom det MC nämnt)?

Om du slår på ringen och får dålig klang, kolla då om det finns några fel typ körnslag som vandrat etc. Om allt är OK förutom klangen, då är det OK.

Klangen kan vara bra trots andra fel. Klangen är inget fel i sig. Men det kan vara en indikation på att något (annat) är fel.

Att kolla klangen strax innan avgång är korkat, bättre att syna ett persontåg i lite bättre tid före så man hinner byta ut den vagnen i tåget isåfall. Därför ser man ingen kuta längs tåget inne på Cst med en hammare.

Att kolla klangen på en mellanstation är väl för att kolla om förarn bromsat sönder tåget på vägen. Med varmgångsdeckare minskar behovet radikalt av den insatsen. Dessutom är det bara blockbromsade personvagnshjul (svenska) som är sammansatta idag (utom R7), skivbroms går på helhjul.


Hela tråden: