Brovakt vid Kumla - Yxhult? (Bana)

av Kjell Aghult, Monday, February 03, 2020, 09:11 (1516 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande?

Jag tror det handlar om en ren felskrivning. KYJ korsar ingen sjöfarled och har det andra alternativet tillämpats någonstans?

På senare år hade KYJ en vägvakt, som bevakade tre helbomskorsningar i Kumla. Vid övergången till godsbana var det tänkt att dessa skulle manövreras av tågpersonalen. Kumla stad menade dock att detta skulle ge för långa spärrtider och köpte därför vägvaktstjänsten av KYJ.
Dess siste innehavare var flitig, hon var också lokalvårdare på Kumla station. Hon var landets sista under gamla vägvaktsbegreppet: Reguljärt bevaka plankorsning utan annan arbetsuppgift. Hennes två jobb ansågs som specialfall och föll ju länge under två arbetsgivare.

KYJ vägskydd var en brokig samling med bl a mekaniska rälskontakter (Påverkades av hjulflänsarna). De byttes 1987 mot standard industrispårsanläggningar, varvid också
vägvakten indrogs.

KYJ banunderhåll sköttes mot slutet av 1½ man i Yxhults byggnadsavdelning (Den ene halvtidspensionär). Maskinarbete köptes från SJ.


Hela tråden: