Brovakt vid Kumla - Yxhult? (Bana)

av Överkörmästaren, Monday, February 03, 2020, 21:47 (1516 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande?

Jag tror det handlar om en ren felskrivning. KYJ korsar ingen sjöfarled och har det andra alternativet tillämpats någonstans?

Att en järnväg tog upp broavgifter tillämpades möjligen på Lidingöbron - det var väl "Värtan - Lidingö järnväg" som ägde och förvaltade bron, och därmed antagligen också tog upp den broavgift som enligt uppgifter på olika håll fram till mitten av 1940-talet togs ut även av t ex fotgängare. Dock hade väl brovakten antagligen till uppgift både att ta betalt av passerande och öppna bron för sjötrafik.

Nja, det var väl Lidingöbrostyrelsen som ägde bron och tog hand om broavgifterna och om jag inte är ute och cyklar var det Lidingö stad som höll med brovakt.

Järnvägsförvaltningen utövades väl i praktiken av södra banan, som sedan ersattes genom någon form av utjämningssystem.


Hela tråden: