Det här med att slå på hjulringar (Fordon: allmänt)

av Staffan Granath, Sunday, February 01, 2009, 23:17 (5556 dagar sedan) @ Arne

Det måste ju ha varit en viktig säkerhetsåtgärd eftersom man förr här i Sverige knackade på hjulen och uppenbarligen fortfarande i andra delar av världen gör detta. Så huru härmed alltså?

PS. Kanske det numer här i Sverige saknas kunskapen/erfarenheten att tolka klangen från tåghjulen när man slår på dem? Det fordrades säkert en viss vana att höra om det var något farligt slitage på gång. :-)

Nu kanske jag är frispråkig men vill nämna ett par saker som farfar (och även pappa) lite i småskrockande berättade om saken när även jag i min ungdom frågade om :-|

deras åsikt var att det väsentliga var just att inspektera bromsar och upphängningar samt synliga hjulskador, främst på ekerhjulen.
de som gjorde det inlärdes vikten av att slå på hjulen, men det egentliga skälet skulle vara att stationsmästare/stationsinspektor hörde att personalen verkligen var vid hjulen.

detta gällde förhållandena vid deras stationer och kanske inte var en allmän uppfattning.

i farfarsfars noter står det dock anteckningar om hur en skadad vagn skulle kopplas ur tåget på enklaste sätt, så på 1800-talet var det i.a.f ett reelt problem (Mellansjö stn)

i morshyttanhar jag dock aldrig sett en hjulknackning :-| :-) :-D


Hela tråden: