Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971 (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Sunday, February 09, 2020, 23:53 (1509 dagar sedan) @ HarryT43228

Ja både Hönshylte Skans ligger där samt i närheten Hönshyltefjorden vilka torde haft en relation till historien på något sätt. I boken Småländska Järnvägar (1972) ges inte ett rakt svar på endera alternativ mer än att man enbart omnämner Hönshylte gård vid inte mindre än två tillfällen i och med att man anlade stationen Norraryd i närheten av Hönshylte gård. Däremot står inget annat. I en äldre bok av "järnvägsdata" under HKJ står att namnet kommer från Hönshylte gård. Så ursprunget till Hönshylte lämnar jag till andra mer kunniga och insatta att fundera kring. Möjligen sitter någon på dokumentation som kanske kan bringa klarhet i denna fråga?

Eftersom det var jag som här i tråden efterlyste en härledning av namnet Hönshylte så tycker jag att det är något märkligt att det saknas en bra förklaring. Att Hönshylte skans och Hönshylte gård bär namnet Hönshylte ger ju ingen ytterligare förklaring till det ovanliga namnet.

Eftersom den klassiska kunskapskällan Nordisk Familjebok,NF, Uggleupplagan oftast kan ge svaret på diverse sådana här namnfrågor så gick jag till bokhyllan för att förhoppningsvis hitta svaret. Men icke sa Nicke! Det enda jag kunde läsa var att det finns en skans och en gård med det mystiska Hönshylte i namnen. Och jag har även letat i diverse ortnamnsböcker där man borde kunna hitta härledningar till namnet men hela tiden kammat noll.


Hela tråden: