NKlJ Hagfors - signalfråga (Bana)

av Markus Frisén, Tuesday, February 11, 2020, 23:34 (1528 dagar sedan)

[link=http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=232824]Om vi börjar med den här länken.[/link] Det är ett Bildreportage från Hagfors Järnvägsmuseum, och ett väldigt bra sådant. Min fråga är dock relaterad till endast en bild, den på ställverket i Hagfors långt ner i inlägget.

1.Fanns det bara två motorväxlar i Hagfors, dvs de nere vid rangerbangården, eller fanns det en uppe vid stationen också?
2. Det finns två dvärgsignaler vid rangerbangården, en med fyra ljusöppningar i riktning Hagfors och en med tre i riktning mot bangården. Den med fyra ljusöppningar har jag sett på bild men inte den andra. Satt den uppe vid huvudspårsväxeln?
3. Som jag fått det förklarat för mig så fungerade det så här, iaf de sista åren: tåg ankom från Deje, stannade efter att ha passerat växeln för att sedan backa in på rangerbangården. Stoppsignal finns inte. Fanns det någon typ av tavla som visade var loket skulle stanna eller räknade man kallt med att alla visste var rätt plats var?
4. Om man tittar i andra änden av bangården så ser man att det är en signal med tre ljusöppningar som utfartsignal emedan infartsignalen bara har två.
Något märkligt förfarande kan jag tycka, då det inte verkar ligga någon växel eller dylikt efter utfarten. Huru härmed?


Hela tråden: