Ett F-lok till...... (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, torsdag, februari 13, 2020, 11:11 (52 dagar sedan) @ Thomas Tell

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?


Västra stambanans eldrift togs ju i bruk 1926, så stolparna torde vara nymålade. Kanske det har betydelse?

Sen kan man undra hur länge och hur långt F-loken kördes ”under tråd”? Tillgången på D-lok var kanske fortfarande begränsad? Eller var eldriften kanske inte ens igång då bilden togs?

Funderar
/Arne


Den 30 april 1926 kopplades Södertälje - Katrineholm på. Bilden kan ju mycket väl vara tagen på våren.


Malmötågen gick ju sträckan med ånglok fram till 1932.
/tell

Nja, knappast på elektrifierade sträckor väl? Det finns ett foto på ett F-lok vid Nyboda 1927 så det förekom säkerligen i a f tidvis, men jag har tdt från 1927, 1929 och 1931, och där är det helt klart inlagda lokbytestider i Södertälje S för snälltågen och t o m i Järna för persontågen till Nyköpingsbanan. Och mot Nyköping var då de kortare sträckorna under tråd.
Att man samtidigt regelbundet skulle ha kört de snälltåg som gick söderut men över Katrineholm (nästan bara nattåg dessutom) med ånglok ända tills Katrineholm - Norrköping elektrifierades har jag oerhört svårt att tro, i alla fall som regelbunden trafik. Stockholm - Katrineholms 134 km är ju nästan en sträcka där det skulle ha varit dags för lokbyte med ånglok i alla fall, så det känns extra konstigt att man inte skulle ha låtit ett ellok ta hand om saken fram dit.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum