Mera F-lok (men elektriska) (Fordon: lok)

av Alex, Thursday, February 13, 2020, 22:10 (1505 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag trodde inte jag skulle hitta så mycket om X41 och S428 men det blev en del gamla minnen som dök upp. Sommartidtabellen 1967 var en förövning inför den stora tidtabellsomläggningen 1968 och man kunde ana hur SJ började bygga upp en trafik på Västra stambanan som skulle komma att bestå till större delen av lokdragna expresståg. X41 var ett sådant tåg och dessutom också början på en kort men rolig period där fantasin flödade och vi begåvades med mängder av "namntåg" mellan Stockholm och Göteborg. X41 döptes till [i]Vasa[/i].Det hade förstås varit fint om tåget framfördes av ett Rc-lok men det fanns helt enkelt inte så många oranga Rc vid den här tiden och när vi ser dessa fina F-bilder kan vi väl glädjas lite åt det.

X41 avgick från Stockholm 16.05 och ankom Göteborg 20.45. Inga onödoga krussiduller utan bara vagnar till Göteborg även om SJ vid den här tiden var jätteduktiga på kursvagnar hit och dit. Tåget gjorde uppehåll i Hallsberg 18.05.

En och en halvtimme senare ankom S428 Hallsberg. Det tåget reste jag mycket med under 60-talet men kommer mest ihåg det som S10 som var ett nummmer som tåget burit sedan urminnes tider. Det tåget hade ofta F-lok men lika ofta Rb-lok och ofta snygga nya 60-tals vagnar. Det intressanta var att just S428 också sommaren 1967 medförde sittvagnar till Östersund och Luleå som hängdes av i Hallsberg och sedan gick vidare med S752 till Krylbo och sedan med S902 norröver. Det ser ut som bilden är tagen strax öster om Hallsberg så Norrlandsvagnarna är redan avhängda.

Det skrevs alltid trevliga förord när sommaretidtabellerna rullades ut vid den här tiden och bifogar ett utklipp samt en vagnsammansättning för S428.

[img]images/uploaded/202002132110305e45bb46c8eea.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202002132109485e45bb1c69c91.jpg[/img]


Hela tråden: