Degerselet (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Friday, February 14, 2020, 18:26 (1505 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Är det någon som har en förteckning på banvakterna i Degerselet på Haparandabanan? Jag tror att min morfar kan finnas bland dessa.


Jag kollade framlidne Stig Lundins hemsida, men tyvärr fanns dels inte Degerselet med, dels hade han efter vad det verkar bara stationsföreståndare och liknande.

Men det finns någon form av matriklar eller liknande som folk har hänvisat till här tidigare, kanske någon vet var man kan hitta dem?

Tyvärr finns inga sådana matriklar när det gäller banvakter, bara för högre befattningshavare, vid banavdelningen banmästare och högre. Så det blir att leta i kyrkböckerna. Nu finns utmärkta hjälpmedel (Arkiv Digital) där man så att säga går baklänges och söker på en person och får fram var han varit bosatt fram till 1940-talet. Eftersom du frågar utgår jag från att du inte har abonnemang på AD. Skicka ett mejl till jor.jo/snabel-a/telia.com ska jag kolla. Ange fullständigt namn, födelsetid och födelseort (församling).


Hela tråden: