Ett F-lok till...... (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, lördag, februari 15, 2020, 16:49 (49 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har inte tillgång till tidtabeller för 1931, bara för 1930. Jag trodde - enligt den - att F-lok gick hela vägen Katrineholm/Södertälje - Malmö i kontinentaltågen 1, 2 och 7, 8 med lokbyte i Nässjö eller Mjölby och Alvesta. Det var ju ganska stora tåg som mötte stigningar mot Nässjö i båda riktningarna.
Men denna omloppsplan från 1931 visar ju något annat. F-lok gick alltså inte i tågen 7 och 8 och inte heller i något snälltåg söder om Alvesta. Vilken dragkraft användes i dessa? Dubbla
A-lok? B-lok?
Ur den redovisade omloppsplanen kan man beräkna löpsträckorna för Norrköpingsloken till ca 100000 km/år och för de andra F-loken ca 80000 km/år. Det är inga dåliga löpsträckor för ånglok.
Sven B

Vad gäller 7/8 och 17/18 så var de dubblerade Stockholm - Nässjö en del av året och då gick 7/8 hela vägen till/från Malmö, medan en del av året gick bara 17/18 och då hela vägen till/från Malmö. Det är möjligt att man kunde pressa in ett omlopp till på i a f någon delsträcka för den del av året då båda tågen gick (det var i allt väsentligt lika 1930 skulle jag tro eftersom även 1929 syns ha haft ett liknande upplägg), eller så klarade man sig med B-lok eftersom två tåg knappast var fullängd båda två ens under högtrafiktiden.

Söder om Alvesta gick inga F-lok planenligt de sista åren, vet inte exakt när det slutade, men den delen ansågs sannolikt platt nog för att kunna klaras med B-lok.

Men i omloppet som visas så trafikeras de tre snälltåg per dygn som fanns helt och hållet med F-lok från Katrineholm i ett fall respektive Södertälje S i två fall och ned till Alvesta. Ett tågpar 5/6 var snälltåg på delen Katrineholm - Mjölby och där räckte inte F-loken till, men det var personnattåget med sovvagnar, så det gick det låga numret till trots markant långsammare än de andra.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum