MlSlJ-kuriosa (Järnväg allmänt)

av Urban Johansson @, söndag, februari 16, 2020, 19:28 (46 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hej Kjell!
Intressant inlägg - riktig så gick inte snacket vid aktieteckningen 1900-1904.
Vid invigningen 1907 var det handel och transitotrafik man hoppades på. Banan var bland annat i ett skede stakad till Vadsbro. Tänkt linje Uppsala-Enköping-Strängnäs-Stålboga-Malmköping-Oxelösund. Det var Lennman som hade sista ordet vid den slutliga bansträckningen. Man hade tidvis bl a direkt godsvagnskurs Malmköping-Köpenhamn.
Sedan kan det vara lämpligt att ha koll på vilka orter som spelade roll 1900 - Flen var inte mer än en liten by, Malmköping var snudd på stad men fick tyvärr inte stadsrättigheter.
Statsbanan och OFWJ var en tid planerade att gå över Malmköping - men så blev det inte.
Fö har du någon mer info om ångvagnen som gick Malmköping - Sparreholm?
Stadshuset/officersmässen är fö byggt 1783-85.
TC och TC -villan har lite/inget med Södermanlands Regemente att göra.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum