Slopning av HC bussar? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Sunday, February 16, 2020, 19:42 (1529 dagar sedan) @ Mattias Jansson


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.


Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?


Ja, de tvåaxliga var i trafik högst ca 20 år som driftsfordon, minus att en del stod som reserv de sista åren. Även de tidiga boggibussarna fick sällan mer än ca 15-20 år i drift, och de senare som du skriver sällan mer än ca 10-15 år.

Till saken hör att även en ganska stor andel av Y6-generationen försvann från driftsfordonsparken innan de hunnit vara i drift mer än ca 20-25 år. Det var inte ens särskilt många av dessa som nådde över 30 års driftstid.

Edit, jag räknade snabbt efter, och av de 373 Y6/7/8 som byggdes var det faktiskt bara 6 st som fick en tid som trafikfordon i 30 år eller mer.
(Ett litet undantag var elfordonen där några stycken var i drift från 1955-1987 dvs 32 år, men inte heller det var särskilt många även om andelen av totalen var högre.)

Var det inte t o m att man höll liv i en del HC-bussar som man hellre hade velat skrota för att man inte fick fram nya tillräckligt fort? Vill minnas att på en del bussar upptäckte man att stora delar av trästommen var genomrutten när de kom in på revision. En del skrotade man men på vissa bytte man stora delar av trästommen.

Bland stålbussarna var det väl en hel del av de smalspåriga släpen som fick mycket kort livslängd. Inte alls för att de var slut tekniskt sätt, utan för att resandet minskade och banorna lades ner i snabb takt.


Hela tråden: