generatorfröjd (Fordon: vagnar)

av J Hjelm @, Monday, February 02, 2009, 16:35 (5555 dagar sedan) @ Staffan Granath

nu skall väl jag inte ösa över en massa "goda" råd men lite tips kan jag väl få tillföra !?

Goda råd kan man aldrig få för många av... ;-)

aggregat av denna typ köptes in av beredskapsnämnden för att säkra samhällsviktiga anläggningar, främst då sjukhus.
att det vart en engelsk motor lär ha varit någon bytesaffär, SL i stockholm drabbades på ett liknande sätt av leyland-bussar med om jag får uttrycka det inte optimala prestanda.

Detta verk från Tierp, som sagt...

tips;

1.
lyftöglorna på generatordelen är egentligen avsedd för att enbart lyfta generatorn, hela aggregatet skall lyftas i ett ok som fanns med så att slingorna blir lodrätta och inte drar ihop det hela.
(det fanns lösa öglor att skruva in i bulthål ung. vid kopplingen)
ta därför och dra runt machinen för hand och lyssna om ankaret ligger an mot lindningarna och shimsa om vid behov.

Åhå fasen... Bra. Tack för det.. Verket är lyft ett antal gånger vid det här laget i samband med en massa transporter.

2.
gaggr. är gjort för stationärt montage, om det skall stå på en vagn som skakar och vibrerar ska svängdämparen (vid remskivan) frigöras på vissa modeller.
det sitter tre skruvar i sidan på klumpen som helt enkelt tas bort för att undvika onormalt slitage på ramlagrena.

Ok. Vi hade tänkt att montera hela millevitten på gummikuddar (alltså även ramen som alltihop är bultat i) för att tillse att generatorn inte inducerar vibrationer i motsatt riktning, alltså ned i vagnen. Ger detta fördelar i det bekymmer du nämner?

3.
i samma syfte bör kylaren förses med gummiupphängningar då kylarcellerna annars snabbt skakar sönder.

Ok. Men har inte motorn egna vibrationer påverkan även på kylaren?

inga pekfingrar bara en önskan att förvärvet blir till största nöje och funktion lång tid framöver :-) :-) , ni vet kanske redan detta.

Hade vi inte en aning om. Däremot har vi hela dokumentationen, även på motorn.

skall väl bara tillägga att den är konstruerad för största driftsäkerhet, inte bästa ekonomi vilket m.a.ö kan vara påfrestande med dagens dieselpris.:-( >

Det kan jag mycket väl tänka mig med tanke på åldern.

den kan överbelastas ca 30% intermitent vid inkoppling av värme etc

har ev. instruktionsböcker om ni inte redan har

från en el-nisse som skrivit lite beskrivningar och revisionsinstruktioner till tocken där makapär, nu levande i morshyttan :-| :-) :-D


Hela tråden: