Ha-lok och Xoa4 på fd MlSlJ och rollen som omledningsbana (Järnväg allmänt)

av Alex, Monday, February 17, 2020, 21:15 (1523 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag ser inga gardiner på Ha-loket.:-)

Samtidigt ber jag om ursäkt för att jag pratade om en Xoa3 i ett tidigare inlägg men det var just den här bilden jag syftade på med Xoa4:an i Malmköping. Den här bilden är känd och dyker alltid upp söker på MlSlJ. Jag har alltid funderat på detta med hemstatioen för denna typ av fordon eftersom den och närbesläktade fordon typ Xoa7 m.m. var synnerligen sällsynta fåglar i Mälardalen och Stockholmsområdet.

En annan tanke som dök upp var att någon skrev att MlSlJ fungerade som omledningsbana under dubbelspårsbygget på VSB och då borde rimligen t.ex. F-lok passerat på denna bana, eller? Anslutningen i Skebokvarn och Stålboga möjligjorde ju att tågen kunde passera på en elektifierad bana utan rundgång vilket bör ha betytt att att extratiden för omledningen blev ganska liten.


Hela tråden: