MlSlJ-kuriosa (Järnväg allmänt)

av Urban Johansson, Monday, February 17, 2020, 23:22 (1501 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hej!

Här var jag nog lite otydlig - någon järnväg Malmköping-Sparreholm har inte funnits.
Ångvagnen gick på landsvägen mellan Malmköping och Sparreholm som ett tidigt försök med landsvägsbuss.

Malmköping var, i fråga om järnvägar, väldigt olyckligt lottat.
Först planeras stambanan (1850-tal) genom orten för att slutgiltligen dras i ödemarken via nuvarande Sparreholm-Skebokvarn-Flen-Katrineholm.
OFWJ (1870-tal) var tänkt att dras via Malmköping men Celsing lyckade få dem att välja sträckningen över nuvarande Hälleforsnäs.
NrSlJ (1890-tal) gick precis norr om Malmköping.
Efter NrSlJs invigning så beslöt man i Malmköping att få järnvägsförbindelse via Stålboga-Malmköping-Vadsbro alt Flen för att få förbindelse med den isfria hamnen i Oxelösund. Tanken enligt C Alexandersson var en Ostkustlänk via Gävle-Uppsala-Enköping-Strängnäs-Stålboga- -Oxelösund.
Av ekonomiska skäl valdes den kortaste anslutningspunkten nuvarande Skebokvarn. Enligt noteringar från beslutet var tanken att rasera banan vid Skebokvarn när man tjänat in pengar och bygga ny bana mot Vadsbro eller Flen beroende på hur trafikutfallet blev.
SJ hade krav på att MlSlJ skulle ansluta på södra(!) sidan om nuvarande Flens station.

Mig veterligen Skebokvarn den enda(?) SJ-station som aldrig har haft ett godsmagasin.

När vi nu diskuterar MlSlJ Mellersta Södermanlands Järnväg och dess fortsättning som SJ-bandel är att vi rör oss i ett tidsspann från 1850-tal till 1970-tal och mycket har ändrats under årens lopp.
Reguljär trafik - vad man nu menar med det - kom igång flera år innan invigningen 1907 - att banan inte var komplett klar (färdigbyggd) förrän hösten 1911 är en annan diskussionspunkt.

Det vi vet är att Malmköping, då som nu, var inriktat mot Stockholm, och att det alltjämt ligger i "krysset" mellan Eskilstuna, Strängnäs, Nyköping och Norrköping.
Malmköping var huvudort i det som idag är Flens kommun...


Hela tråden: