F-lok i Lapplandspilen (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Tuesday, February 18, 2020, 16:41 (1528 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hur löste man det med 511 och 512, för de gick väl på kvällen samt även till Linköping?

513/512 gick på dagtid Linköping-Falun, liksom 511/510 spegelvänt Fln-Lp (Tågen möttes i Rämshyttan). Obs de fallande nummerföljderna!

X9 hade på morgonen kommit ned till Lp i 551/550 från Örebro. Föraren från 751 bytte i Mjölby till 512 runt kl 10 med ca en timmes utlagd rast. Föraren från 513 hade sedan en (alltför lång)
överliggning i My, till runt kl 19 (1/4 arbetstid beräknad). Han avlöste då i 511, vars förare
tog rast före tjänsten i 752. Resten av "överliggningsförarens" dag var 510 till Lp och 553/552
till Ör. Tjänsten utspridd över ca 16 timmar, men med full viloperiod (då minst 7 timmar på
bortastation) mellan turens båda delar.

Sådana "svansar" kunde tyvärr uppstå vid tjänstefördelning över stora ytor. Liknande var Örebroarnas tjänst i 788/789-790/791 på Stockholm. Spridning över ca 20 timmar men med likaså
full viloperiod i Stockholm.


Hela tråden: