F-lok i Lapplandspilen (Fordon: lok)

av S-O Johansson @, tisdag, februari 18, 2020, 18:00 (100 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur löste man det med 511 och 512, för de gick väl på kvällen samt även till Linköping?

513/512 gick på dagtid Linköping-Falun, liksom 511/510 spegelvänt Fln-Lp (Tågen möttes i Rämshyttan). Obs de fallande nummerföljderna!

X9 hade på morgonen kommit ned till Lp i 551/550 från Örebro. Föraren från 751 bytte i Mjölby till 512 runt kl 10 med ca en timmes utlagd rast. Föraren från 513 hade sedan en (alltför lång)
överliggning i My, till runt kl 19 (1/4 arbetstid beräknad). Han avlöste då i 511, vars förare
tog rast före tjänsten i 752. Resten av "överliggningsförarens" dag var 510 till Lp och 553/552
till Ör. Tjänsten utspridd över ca 16 timmar, men med full viloperiod (då minst 7 timmar på
bortastation) mellan turens båda delar.

Sådana "svansar" kunde tyvärr uppstå vid tjänstefördelning över stora ytor. Liknande var Örebroarnas tjänst i 788/789-790/791 på Stockholm. Spridning över ca 20 timmar men med likaså
full viloperiod i Stockholm.

Tack för svar! Det där låter ju inte som någon rolig tur för de som råkade ut för den. Det hade säkert gått att lösa på annat sätt eftersom både Norrköping och Västerås förare hade TGOJ CTC-utbildning och även Yoa2/X9. Men viljan kanske inte fanns.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum