B 1037 på "torken" (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund, Monday, February 02, 2009, 18:21 (5560 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Ännu värre, man "kalltrycker" normalt till 130% av drifttrycket och ja, det får absolut inte göras utan att värma upp pannan först!

130 % är väl ändå enbart i samband med kalltryckning efter pannarbeten, inte den normala tryckningen i samband med årlig inspektion.


Vanligen skruvar man ur en säkerhetsventil eller något annat lämligt på toppen av ångdomen, fyller pannan med kallvatten och lägger in en beskedlig fyr och värmer tills vattnet sjuder ordentligt. Först när fyren slocknat och hela pannan uppnått en jämn och fin värme runt 80 grader pluggar man hålet och börjar pumpa upp trycket.

och innan man stänger ser man till att fylla pannan ända upp så att det rinner vatten ur pluggöppningen.
Viktigt att man gör vad man kan för att få bort luftfickor.


Hela tråden: