Privatbanetåg på SJ linjer. Gemensama stationer (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, February 18, 2020, 21:59 (1500 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tittar man i Sveriges kommunikationer från 1930 så ser man att tåg från privatbanor regelbundet framfördes på SJ-linjer. Inga länga sträckor. Men i alla fall med tågsätt från dem.
Bolag vars tågsätt användes var MHJ, Mjölby-Hästholmens Järnväg, i ett tågpar Hästholmen-Mjölby-Motala tor dagligen och Mellersta Södermanlands Järnväg, MlSlJ, vars tågsätt användes till tåg både till Flen och Sparreholm. I alla tågen bör ju respektive bolags DEVA-vagnar använts.
Hur vanligt var det att sådana överenskommelser gjordes mellan SJ och privata bolag eller för den delen mellan olika privata bolag? MlSlJ hade ju ett tåg som gick Flen-Åkers Styckebruk och åter, alltså på Norra Södermanlands Järnväg, NrSlJ.
Då tänker jag inte heller på att exempelvis Uppsala - Enköping Järnväg använde SJ mellan Uppsala N och Uppsala C.
Hur var det med Östra Skånes Järnväg, ÖSJ, tåg Kristianstad-Eslöv-Malmö. Vagnsätten verkar tillhört ÖSJ och kompletterade med SJ-vagnar men var det ÖSJ lok hela vägen?


Det förekom också tvärtom att SJ fick betala för tillgång till privatbanors stationer på någon sträcka.
Efter förstatligandet av Västkustbanan fick SJ betala för tillträde till Göteborg (man körde från BJ station) Varberg, Halmstad, Åstorp och jag tror även Teckomatorp.

Det normala var att den som var först på plats ägde stationen och senare tillkommen bana/banor fick förhandla om villkoren för att utnyttja stationen. Man fick betala en årlig avgift för tågklarering och annan stationstjänst och ibland även en summa för utbyggnad av stationen när man flyttade in.


Hela tråden: