Ha-lok och Xoa4 på fd MlSlJ och rollen som omledningsbana (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, February 20, 2020, 08:23 (1524 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Malmköping stn var 1961 bevakad för alla tåg. Men hade ingen bompassning. Lämnade man möjligen "fri genomfart" över natten, för att underlätta eventuella omledningar? Alla linjens vägskydd var automatiska.

Stationen hade 1948 hela tio (!) mans personal: Stationsmästare, kontorist, tre trafikbiträden och fem stationskarlar (´Sveriges järnvägsstationer´). Två av dem var tidigare MlSlJ-anställda.
Säkert var styrkan mindre 1961.

Stålboga hade 1948 tre mans personal (´Sveriges järnvägsstationer´). Var 1961 bevakad dagligen i "2½-skift" (Uppehåll ~6½ tim på natten). Jag gissar att tjänstetelefon fanns till stm bostad på övervåningen.

Skebokvarn hade 1948 sju mans personal. 1961 fanns dock automatisk linjeblockering förbi platsen (klar 1958). Stationen var då obevakad nattetid.

Det är okänt om tåg letts om via Malmköping under godsbanetiden.


Hela tråden: