Xoa4 Norrköping - Malmköping - Strängnäs/Mariefred (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, February 20, 2020, 19:57 (1499 dagar sedan) @ Mr H

Jag har en bekant som åkt med såväl F- som Ra-lok under omledning via Malmköping. En tidigare tkl i Norrköping berättade en gång om tåg 396 på 50-talet Norrköping (gamla banan givetvis!)-Katrineholm-Skebokvarn-Malmköping-Stålboga-Strängnäs SoH och -Stålboga-Läggesta-Mariefred M-Fr! Enligt tkl skall åtminstone det tåget söndagar planenligt utgjorts av en Xoa4. (Vad skulle man inte gett för en biljett till det tåget)!Nu pratade han om S-tåget till Mariefred men det kanske växlade beroende av tågplan. Jag har bara tillgång till Sv. Kommunikationer 8.1950.

//Mr H

Det är där man börjar tvivla på muntlig information. Under de år som distriktstillhörig stod ihop med fordonsnummren i str 77 fram tom 1954 så är det bara runt 1940 som det Xoa4 placerad på I distriktet. I övrigt går de på III distriktet Malmö med några undantag som då är placerade i Göteborgsområdet.
Nu skall man väl inte direkt säga att uppgiften är felaktig eftersom jag inte har något att sätta emot. Men annan källhänvisning än muntlig berättelse skulle ju vara rolig att få se.


Hela tråden: