Ha-lok och Xoa4 på fd MlSlJ och rollen som omledningsbana (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 20, 2020, 20:36 (1498 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Malmköping stn var 1961 bevakad för alla tåg. Men hade ingen bompassning. Lämnade man möjligen "fri genomfart" över natten, för att underlätta eventuella omledningar? Alla linjens vägskydd var automatiska.

I tidtabellsboken del A fanns uppgifter om "Huvudsignals ställande till stopp i nödfall, anvisningar angående". Detta gällde driftplatser "som kunna få vara obevakade". I 1950 års utgåva finns bl a Malmköping med; där skulle de rödmålade signalvevarna föras ett varv motsols för att ställa infartssignal till stopp. För stationer som ständigt var bevakade (alternativt stängda under trafikfri tid) fanns inga instruktioner för att ställa huvudsignal till stopp.

Så det borde ha varit möjligt att leda om tåg via Skebokvarn - Stålboga utan att Malmköping behövde ta upp bevakningen.


Hela tråden: