Ha-lok och Xoa4 på fd MlSlJ och rollen som omledningsbana. (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, February 20, 2020, 22:59 (1519 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det råder onekligen viss oklarhet om rälsbyten och rälsvikt på Malmköpingsbanan genom tiderna. Vi har diskuterat saken förut i detta forum, i maj 2018. Jag kan inte finna någon säker beskrivning av hur de tyska 41-kg-rälerna har hamnat i Södermanland 1948. Om jag förstått saken rätt gäller det 1916 års räler och befästning, som först lades in på Södra stambanan i närheten av Tranås. Sen skulle systemet ha bytts ut på Södra stambanan och lagts in på bandelen Örebro - Svartå för att åter flyttas till Malmköpingsbanan efter ca 30 års livslängd. Rälslängden 13,5 m talar i och för sig att rälerna kapats vid två tillfällen, men ändå verkar historien säregen, åtminstone som den är presenterad i dessa två länkar.
Men det vore sympatiskt om mer kunskap kunde komma fram.
Sven B

Länk till gamla diskussionen.


Hela tråden: