Loktåg på BKB (Fordon: lok)

av Bengt Gustavsson, Friday, February 21, 2020, 22:17 (1520 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Den omtalade körningen med Z65 som dragkraft i sovvagnståget rst 289 Karlskrona - Kristianstad skedde på söndagskvällen/natten den 26 oktober 1980. Jag tjänstgjorde denna kväll som tkl på Kristianstad C. Orsaken var att T43 242, som skulle dragit tåget hade havererat i Karlskrona. Ersättande lok, T43 234, sändes från Kristianstad till Karlskrona, men gav upp i Bergåsa och fick dras in till Karlskrona med ett ellok. I avsaknad av lok till 289, vilket på söndagskvällarna hade många resenärer i ligg- och sovvagnar (att ställa in tåget var inget alternativ), beslöts att dra tåget med Z65. Med Karlskronas Z65 som dragkraft lämnade tåget Karlskrona 21.52 (21.22). I Ronneby mötte Karlshamns Z65 500 + 588 upp och tog över tåget. Avgång 22.47 (21.50). Till Kristianstad C kom tåget 00.53 (23.22). Sammansättning Z65 500 + 588 + SV1 55142 + FV1 55023 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Efter tillkoppling av Rc4 1252 + AB4R 3072 + WL3 4594 och avkoppling av lokomotorerna och dieselfinkan, kunde rst 289 fortsätta mot Hässleholm 01.04 (23.36), alltså cirka en och en halv timme sent.


Hela tråden: