generatorfröjd (Fordon: vagnar)

av Staffan Granath, Monday, February 02, 2009, 21:29 (5555 dagar sedan) @ J Hjelm

2.
gaggr. är gjort för stationärt montage, om det skall stå på en vagn som skakar och vibrerar ska svängdämparen (vid remskivan) frigöras på vissa modeller.
det sitter tre skruvar i sidan på klumpen som helt enkelt tas bort för att undvika onormalt slitage på ramlagrena.


Ok. Vi hade tänkt att montera hela millevitten på gummikuddar (alltså även ramen som alltihop är bultat i) för att tillse att generatorn inte inducerar vibrationer i motsatt riktning, alltså ned i vagnen. Ger detta fördelar i det bekymmer du nämner?

jag tror att det hänger ihop med de lågfrekventa skakningar som uppstår "slår" mot lagrerna, men som sagt det var bara vissa tidigare modeller som hade problemet.
vid osäkerhet så maila gärna ett kort så kan jag avgöra :-) :-)

3.
i samma syfte bör kylaren förses med gummiupphängningar då kylarcellerna annars snabbt skakar sönder.


Ok. Men har inte motorn egna vibrationer påverkan även på kylaren?

de högfrekventa vibrationerna klarar cellerna utan de är de större slagen som skakar sönder dem med tiden :-(
spontant tror jag att kylaren borde sitta fast i vagnen och ha mer flexibla slangar till den gummidämpade motorn, väl medveten om debatten som kan ta fart :-) ;-)


för bättre ekonomi kan fläktenersättas med en termostatstyrd elektrisk.
(förresten, om aggregatet har automatisk start vid spänningsbortfall, ta bort den funktionen och ersätt med enbart knappstart då bendix-drevet annars funkar snarare som en fräs än ett kugg :-P)

från det genererativa morshyttan :-| :-) :-D


Hela tråden: