Normalspårigt ånglok till NVHJ? (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Monday, February 24, 2020, 14:28 (1515 dagar sedan) @ Ola Almquist

I april 1948 skickade Persson & Söner i Ystad ett lite märkligt erbjudande om ett normalspårigt ånglok till NVHJ. Skrivelsen finns publicerad på [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/erbjudande-om-normalsparigt-anglok-till-nvhj/]smalspårsarkivet[/link].

Någon som vet vilket lok det kan gälla?


Loket är sannolikt Nydqvist & Holm 845/1907. Levererat som L&HJ 16 med axelföljd 1B-2. Det ombyggdes 1930 till tanklok med axelföljd 1B1 av Nohab. 1941 sålt av SJ/Statliga Järnvägsbolagen, Helsingborgssektionen till Karpalunds sockerbruk. Skrotat 1948.

Det intressanta är att enligt boken Industrilok i Skåne - Kristianstads län blev sockerbrukets nästa lok BJ K 37, Motala Verkstad 106/1890. Köpt 1947. Detta skall ha ombyggts till tanklok med användning av axel IV, ramdel och baktank m.m. från ovanstående lok. Därmed blev en tender över som skulle kunna ingå i erbjudandet.


Hela tråden: