Drivhjul E/E2/E5 - Arv från K-loken (Fordon: lok)

av BD, Monday, February 24, 2020, 19:44 (1516 dagar sedan) @ Danne J

Hur kommer det att loktypen fick den något udda diametern 1388 mm på drivhjulen?
SJ hade ju någorlunda standard med jämna 10-tal mm på de flesta loktyperna.

Jag kan tänka mig att det har med konstruktionshastigheten att göra, men 12 mm till upp till 1400 borde väl inte ha varit ogörligt?

// Danne J

Litt E var ju som nytt "snälltågslok" på Stambanan genom övre Norrland där det ersatte litt Kc. K-lokens nominella hjuldiameter var 1386 mm.
När hjulringar valsas går det bra att lägga på 6 mm på radien så säkert finns det E-lok som fått nya hjulringar med diametern 1400 mm. Den som söker efter beställningshandlingar i Riksarkivet kan antagligen finna ut att hjulringar avsedda för E-lok beställdes med diameter 1400 mm.

I övrigt kan nämnas att det berodde på okunnighet att litt E5 infördes. E-lokens vikt har på viktskyltarna angetts till 50 ton både före och efter montering av tryckluftbromsutrustning. Även de E-lok som vid leveransen, förutom standardutrustning med vakuumbromsutrustning, även var utrustade med New York tryckluftbromsapparater hade vikten angiven som 50 ton trots att de vägde mer.
När sedan E-loken från KJ och SäNJ övertogs och vägdes uppmärksammade någon byråkrat att de loken vägde mer än 50 ton varför litt behövde ändras från E till E5.
Det finns en påteckning på en Mbr-skrivelse där förhållandet belyses.


Hela tråden: