Drivhjul E/E2/E5 (Fordon: lok)

av Sven Bårström, Monday, February 24, 2020, 19:51 (1522 dagar sedan) @ Danne J

Liknande funderingar har jag också haft. Det fanns ju i Sverige en mängd loktyper med den angivna hjuldiametern 1380, 1386, 1388, 1400 och 1407 mm. 1380 mm hade de äldsta F- och G-loken, byggda i England på 1860-talet. 1386 hade SJ K-typer med sitt ursprung hos Borsig i Tyskland. 1388 hos E-loken är ju nästan detsamma. 1400 mm var vanligt på en mängd loktyper under hela 1900-talets ångloksepok. 1407 mm förekom ju också på t ex E6- och E8-loken. Största skillnaden mellan dessa diametrar är alltså ungefär 2 %.
Jag kan därför inte inse att valet av drivhjulsdiameter inom dessa ramar har haft någon avgörande inverkan på lokets effekt eller dragkraft vid olika hastigheter (jag inser förstås att cylinderdimensionerna har stor påverkan, men det är en annan sak), även om jag sett att lokförare förr har berättat att de kände tydlig skillnad på H3-/A6-lok med 1712 och 1720 mm hjuldiameter.
Vi har fört en diskussion tidigare i detta forum, där jag frågat om motiven. Jag kan inte säga att jag fick någon bättre kunskap, så vi hoppas igen!
Sven B


Hela tråden: