Var det 1949 eller 1948. Sidospår! + lokalundring (Järnväg allmänt)

av Arne, Monday, February 24, 2020, 20:48 (1521 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det var 1948.


Ja visst. Jag är väl en av en få? som sett banan det året. Jag hade gått ut 5:e klass och vi gjorde en skolresa till Stockholm. Ångloksdraget tåg Västervik - Norsholm, där jag för första gången såg ett elektriskt lok. Vi åkte sedan vanligt persontåg med uppehåll överallt längs Nyköpingsbanan. Magistern pekade ut platsen för olyckan vid Getå, då bara 30 år avlägsen. Jag minns lukten från loket och det varma ballastgruset och de impregnerade träsliprarna samt smällarna från lokets maskinrum. Och de exotiska stationsnamnen Jönåker, Enstaberga, Sjösa, Lästringe, Västerljung och Vagnhärad, för att nämna bara några.

Vi bodde vid Stortorget och åt frukost på Norma vid Kornhamnstorg. Därifrån kunde man spana på tågen vid Söder Mälarstrand. Tar jag inte alldeles fel var där bomfällning stup i kvarten. Utöver modelljärnvägen, belägen till vänster vid Skansens huvudentré, var det inget järnvägsrelaterat under vistelsen i huvudstaden. Skansens bergbana var stängd och skulle väl så förbli många år.

På hemvägen åkte vid med "snabbrälsbusståg" från Norsholm med få uppehåll. Jag har ingen kommunicka från 1948, bara 1937 och 1950 och inte i någon av dem fanns något snabbtåg. Kanske sviker minnet trots allt.

Trevlig minnesberättelse. En liten undring dock. Du skriver att 1948 års modelljärnväg visades till vänster när man kom in via huvudentrén. Fanns det någon lämplig lokal där på den tiden? Numer finns ju en butik för Skansens produkter, en gammal kägelbana och den gamla klassiska Gubbhyllan med sin servering och tobaksmuseum.

Däremot så finns numer en utställningslokal till höger om entrén i en gammal byggnad som nog säkert fanns redan vid ditt besök år 1948. I den lokalen har för övrigt någon gång i slutet på 80-talet det visats en stor modelljärnväg. Är det någon av forumets eminenta medlemmar som kan fylla i med mer info om den moderna mj-banan? Jag vill minnas att det var en klart intressant och imponerande tåganläggning.


Hela tråden: