Var det 1949 eller 1948. Sidospår! + lokalundring (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Tuesday, February 25, 2020, 08:27 (1516 dagar sedan) @ Arne

Utöver modelljärnvägen, belägen till vänster vid Skansens huvudentré, var det inget järnvägsrelaterat under vistelsen i huvudstaden. Skansens bergbana var stängd och skulle väl så förbli många år.

Trevlig minnesberättelse. En liten undring dock. Du skriver att 1948 års modelljärnväg visades till vänster när man kom in via huvudentrén. Fanns det någon lämplig lokal där på den tiden? Numer finns ju en butik för Skansens produkter, en gammal kägelbana och den gamla klassiska Gubbhyllan med sin servering och tobaksmuseum.

Däremot så finns numer en utställningslokal till höger om entrén i en gammal byggnad som nog säkert fanns redan vid ditt besök år 1948. I den lokalen har för övrigt någon gång i slutet på 80-talet det visats en stor modelljärnväg. Är det någon av forumets eminenta medlemmar som kan fylla i med mer info om den moderna mj-banan? Jag vill minnas att det var en klart intressant och imponerande tåganläggning.

Man får nog se på 70-åriga minnesbilder med viss skepsis. Mitt tämligen bestämda minne av modellbanan är alltså till vänster om entrén, men var det huvudentrén eller fanns det flera insläpp? Något om rulltrappor dyker också upp i den kvarvarande hjärncellen, men kanske var det från något senare besök. Eller blandar jag ihop platsen med PUB? Kanske var det där som rulltrappsdebuten ägde rum?


Hela tråden: