Teuger 1973, en till ur skräplådan (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Tuesday, February 25, 2020, 18:09 (1519 dagar sedan) @ LasseE

Jovisst är det Teugerträsk. Under min Luleåtid gjorde vi med insatser från AMS i Piteå en 3 km lång linjeomläggning över sjön och i anslutande delar, km 1081 - 1084 mellan Storsund och Järneträsk. Gamla kurvans radie var ca 400 m och jag vill minnas att man normalt fick köra 80 km/h genom den. Den låg i en lågpunkt på banan med 16 o/oo lutningar på ömse sidor. Den nya linjen fick något flackare lutningar - 12,5 o/oo vill jag minnas - och minimikurvradien var 1050 m, vilket enligt dåtida normer medgav 140 km/h. Jag är något osäker på när linjeomläggningen blev färdig, men det bör ha varit 1973 eller 1974, möjligen 1975. Jag tror att bilden visar tåget på gamla linjen.
Teuger var den första större linjeomläggningen i vår tid på Luleådistriktet av Norra stambanan. Den följdes av stora omläggningar vid Bergträsk mellan Älvsbyn och Brännberg, vid Kusfors mellan Jörn och Bastuträsk och omkring Öreälven nära Nyåker. Tidigare hade man gjort vissa kortare linjeomläggningar i samband med nya broar över de stora älvarna.
Sven B


Hela tråden: