Ingen bromsvikt på Yd-buss och andra rälsbussar (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Thursday, February 27, 2020, 00:21 (1514 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Finns det någon som vet vad det är för bromsvikt på en Yd-buss?
Gäller Yd 344

För rälsbusståg genomfördes ingen bromsberäkning med bromstal, och någon bromsvikt fanns därför inte fastställd för rälsbussar. I stället fanns det i trafikreglerna (Säo) särskilda regler om hur många axlar i ett rälsbusståg som fick vara obromsade. Detta gällde både för äldre rälsbussar (= kallade 'klass B' från 1959) och för de nya stålrälsbussarna ('klass A') för vilka regler togs in 1951 i trafikreglerna (Säo, Sär för smalspår).

År 1966 var alla rälsbussar klass B slopade som tågfordon, och termen 'rälsbuss' utgick ur trafikreglerna (säo). De f.d. rälsbussarna klass A fördes i säo in under benämningen 'motorvagn litt Y'. För motorvagnståg litt Y gällde från 1966 samma regler med avseende på broms och bromsberäkning som tidigare hade gällt för rälsbusståg klass A.

I säo-utgåvan 1973 var de särskilda bromsreglerna för motorvagnståg litt Y slopade, och bromsberäkning skulle nu göras för alla tåg. Det måste betyda att alla tågfordon, också f.d. rälsbussar (klass A), måste ha åsatts en bromsvikt.

En litterareform genomfördes ju 1970 vid SJ. Före reformen hade motorvagnar (inkl. f.d. rälsbussar) utan "ordinarie stöt- och draginrättning" huvudlittera Y, medan motorvagnar med ordinarie stöt- och draginrättningar hade huvudlittera X. Genom reformen fick alla dieselmotorvagnar huvudlittera Y och alla elektriska motorvagnar huvudlittera X. Det betyder att den regel som sedan 1966 hade gällt 'motorvagnståg litt Y' inte rimligen fungerade sedan litterareformen var genomförd. Inget ändringstryck till säo från 1970 reglerar detta, och jag gissar att frågan reglerades i tillläggsregler till säo (i cirkulär) mellan 1970 och 1973.

Intressant är ju att även Yoa2 (från 1970: X9) ju från leveransen 1959 var 'motorvagnståg litt Y' fram till litterareformen. Enligt säo:s bokstav skulle bromsberäkning göras fram till 1966 (eftersom de [väl?] inte var 'rälsbusståg'), men bromsberäkning skulle alltså inte ha behövts mellan 1966 och 1970 (1973). Jag har dock svårt att tro att det var så, och jag gissar Yoa2 hade en bromsvikt och att bromsberäkning ändå skedde för Yoa2 också mellan 1966 och 1970 (1973), troligen i kraft av särskilda regler.

Eller var det så att Yoa2 också räknades som rälsbuss klass A till 1966, för att då liksom YBo6, YBo7, YBo8, YBoa6, YBoa7 och YBo5p (från 1970: Y6, Y7, Y8, X16, X17 resp. YP) ändras till 'motorvagn litt Y'? Och var det samma för TGOJ:s fordon Yoa104 och Yoa202 (från 1970: X20 resp. X21), levererade från 1956, som för Yoa2? Jag vet inte. Kanske någon kan bringa klarhet i detta.


Hela tråden: