Ingen bromsvikt på Yd-buss och andra rälsbussar (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, February 27, 2020, 00:42 (1518 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Intressant är ju att även Yoa2 (från 1970: X9) ju från leveransen 1959 var 'motorvagnståg litt Y' fram till litterareformen. Enligt säo:s bokstav skulle bromsberäkning göras fram till 1966 (eftersom de [väl?] inte var 'rälsbusståg'), men bromsberäkning skulle alltså inte ha behövts mellan 1966 och 1970 (1973). Jag har dock svårt att tro att det var så, och jag gissar Yoa2 hade en bromsvikt och att bromsberäkning ändå skedde för Yoa2 också mellan 1966 och 1970 (1973), troligen i kraft av särskilda regler.

Eller var det så att Yoa2 också räknades som rälsbuss klass A till 1966, för att då liksom YBo6, YBo7, YBo8, YBoa6, YBoa7 och YBo5p (från 1970: Y6, Y7, Y8, X16, X17 resp. YP) ändras till 'motorvagn litt Y'? Och var det samma för TGOJ:s fordon Yoa104 och Yoa202 (från 1970: X20 resp. X21), levererade från 1956, som för Yoa2? Jag vet inte. Kanske någon kan bringa klarhet i detta.

De var i alla fall märkta A.
[link=https://digitaltmuseum.se/021018067258/statens-jarnvagar-sj-ua0a2-2303-exterior]UAoa2[/link]

[link=https://digitaltmuseum.se/021018054791/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-x20-2-y0a104-elektriskt]Yoa104[/link]

M.v.h.
Ola


Hela tråden: